Interjú Liával - az Állás-les Munkaközvetítő Iroda koordinátorával és tanácsadójával
Lia 10. éve dolgozik a Zuglói Álláskereső Csoportban, idén
január óta munkavállalási tanácsadó feladatköre kibővült, immár ő a munkáltatói
koordinátor is.
Munkásságáért 2017. márciusában „a hónap szociális dolgozója”
oklevelet kapott.
Élettörténete inspiráló példa arra, hogy soha nem késő
megkeresni (és találni) azt a pályát, amiben kiteljesedhetünk.
Kalandosan jutottál el a jelenlegi szakmádig. Kérlek meséld el,
hogyan is?
Annak
idején óvónő szerettem volna lenni, de a pedagógus pályától apukám tulajdonképpen
eltiltott, ezért egy közgazdasági szakközépiskolában végeztem, majd az anyukám
révén egy fogtechnikus iskolába jártam. Ebben a szakmában viszont csak gépekkel
és kütyükkel lehetett dolgozni, sehol sem voltak emberek, úgyhogy nem jött be.
Utána
sokáig titkárnői, ügyintézői munkákat csináltam. Ez is kényszerpálya volt. Sajnos
nem találtam örömet a papírok tologatásában, így a munkát kizárólag a
pénz-kereseti lehetőséggel azonosítottam.
A
lányom születése után volt egy reménytelinek tűnő hely, ahova azzal
csábítottak, hogy sok mindent kell
csinálni, tanulhatok, érdekes lesz; viszont ez sem váltotta be a hozzá
fűzött reményeket. Aztán leköltöztünk vidékre, további hányattatások következtek.
Amikor
visszakerültünk Bp-re az Országos Gyógyintézeti Központ hirdetett egy állást
úgy, hogy „a Hajnal Imre Egészségtudományi Egyetem keres titkárnőt”. Nem
tudtam, hogy ez egy kórház,s amikor kiderült, kicsit össze is törtem, mégis
megpróbáltam, mert akkoriban nehéz anyagi helyzetben voltunk. Elkezdtem a főtitkár
mellett dolgozni, de a próbaidő lejárta előtt egy nappal közölték, hogy vissza fog
jönni az a lány, akinek a helyére jöttem. Ugyanakkor a munkámmal elégedettek
voltak és felajánlottak egy titkárnői állást a szemész professzor mellett.
8
évig dolgoztam vele, nagyon jó volt a kapcsolatunk, de magát a feladatot nem
szerettem.
Ő nekem egy
példakép volt abból a szempontból, hogy mennyire élvezi a munkáját: külföldi cikkeket olvas,
tanítja a fiatalokat, mindenben részt vesz, konferenciákra jár, mindig szervezkedik,
friss és fiatalos. Ez engem inspirált. Nagyon elkezdett foglalkoztatni, hogy
olyan hivatást keressek, amiben én is megtalálom magam.
Hét
év közös munka után kértem, hogy engedjen el tanulni. Azt gondoltam, hogy a
kórház csak olyan képzést fog támogatni, ami ott szükséges és mivel az
egészségügy távol állt tőlem ez a terület szóba sem jött. Jó nagy kórház volt,
de végül is megtaláltam azt a nyugdíj előtt álló kolléganőt, aki szociális
munkás munkakörben dolgozott - és tulajdonképpen így kerültem erre a pályára.
Az első pár órán a főiskolán már eldőlt, hogy tényleg a helyemre kerültem.
Megismertem
a szociális rendszert, kipuhatoltam, hogy melyik terület áll hozzám közel, és
valahogy úgy hozta az élet, hogy egyből
az álláskeresőkkel kezdtem foglalkozni.
Innen
már egyenes volt az út az emberi erőforrás tanácsadói másoddiplomához.
Milyen érzés volt a pályaváltás?
Zuglóban itt a családsegítőben nagyon
jó volt a csapat. Tetszett, hogy mindenki elhivatott. Nagyon jó volt a vezető
is. Bármilyen ötletem lehetett,
mindig megbeszéltük. Előfordult, hogy a végén elvetettük, de soha nem volt az,
hogy valamit élből elutasítottak volna. Sok mindent kialakítottunk: új csoport
foglalkozások, új klubok, satöbbi. Az egész műhelyszerűen működött, mi
töltöttük meg tartalommal, hogy miről szól az álláskereső csoport.
Először
főleg rendszeres szociális segélyezettekkel dolgoztunk, akik tartós
munkanélküliek voltak és közülük sokan nyugdíj előtt is álltak. Évekig 6% volt
az elhelyezkedési statisztikánk, szóval nagyon alacsony. (Jelenleg az Állás-les ügyfeleinek 1/3-a sikeresen elhelyezkedik – a
szerk.)
2-3
évvel azután, hogy ide jöttem már elkezdtünk gondolkodni a munkaközvetítő iroda
létrehozásán, de nem volt rá anyagi keret.
Mióta foglalkozol álláskeresőkkel és mikor jött létre az iroda?
Tizedik
éve vagyok itt és 2014. óta működik a munkaközvetítés. Ezalatt sok mindenben ki
tudtuk magunkat próbálni. Kitaláltunk tréningeket, írtunk tematikákat,
pályáztunk is. Voltam csoportvezető, Mindig van valamilyen lehetőség, hogy új
dolgot, új színt vigyünk a munkába. Legutóbb pl. állásbörzét szerveztünk.
Most
kialakult egy új csapat. Ez is jellemző a csoportunkra. Immár 3-4. éve, hogy
évről-évre kicserélődnek a tagok. Mindig valami lezárul és valami születik
helyette.
Mire vagy büszke?
Az
álláskereső irodára. Nagy erőfeszítés volt létrehozni. A nulláról kellett
felrajzolni, hogy hogy lesz a menete. Érdekes, de először az adminisztratív
része született meg és úgy állt össze az egész program.
A
másik büszkeség a foglalkoztatási szakmai hálózat – bár ez nem annyira hozzám
fűződik, hanem a Gabihoz ( - az előző
koordinátor – a szerk.). Így más kerületekből is tudunk közvetíteni, jobban
ki tudjuk szolgálni a cégeket. Sok potenciált látok ebben. Ha az emberek
tudatába beépül, hogy a kerületi Család- és gyermekjóléti
központokban konkrét, kézzelfogható segítséget, felkészítést kaphatnak a
munkavállaláshoz akkor a hálózatunkon keresztül rengeteg embert tudnánk
elhelyezni.
Mik a tapasztalataid a munkáltatókkal?
Nagyon
érdekes, mert előfordul, hogy nem jeleznek vissza a megkeresésemre, pedig most
egyre inkább küzdenek a munkaerő-hiánnyal. Szerencsére van olyan is, hogy
valaki ajánlja a céget, vagy ők találnak ránk facebook-on és maguktól
jelentkeznek.
A munkáltatónak azért jó, ha
rajtunk keresztül szerez munkavállalót, mert mi előzetesen felkészítjük az
ügyfeleinket,
segítünk nekik meghatározni, hogy mi legyen a célállásuk. (Ha irreális
elképzeléssel jön hozzánk valaki, akkor feladatunk, hogy erről lebeszéljük és a
realitás felé tereljük – és ezt meg is tesszük.)
Illetve
igyekszünk összehangolni a munkáltatói és a munkavállalói igényeket. Ezekben
kellenek kompromisszumok is, muszáj alkalmazkodni.
Mik a terveid erre az évre?

Emellett
a hálózatot szeretném felpörgetni. Nem feltétlenül bővíteni, hanem mélyíteni.
Ezeket szolgálják a rendszeres összejöveteleink (két havonta) és a folyamatos
kommunikáció (hírlevelek, facebook oldal, blogírás).
Áprilisban
tartunk álláskeresési tréninget, azoknak az ügyfeleknek, akiknek csak egy kicsi
lökés kell; majd szeptemberben szervezünk még egy állásbörzét, ahol a
kismamákra fogunk legjobban figyelni.
Az ügyfelek számára nyújtott tanácsadásban szerinted mi a
legfontosabb?
Amikor
megismerek valakit, megpróbálom felmérni
az erősségeit és ezt mindig vissza is szoktam jelezni számára. A célállás meghatározása egy nagyon
sarkalatos pontja a munkának, utána már egy jó portfólióval esélye van arra, hogy behívják a munkáltatók.
Fontos, hogy hitelesen tudja saját önmagát
képviselni az álláskereső, illetve kell egy meggyőző képesség is. Ezt nagyon hangsúlyozni szoktam. Sok embernél
azt veszem észre, hogy nem tudják saját magukat bemutatni pozitívan. Ezt meg
kell tanulni. Ehhez hasznos lehet a videós próbainterjú.
Volt
egy olyan ügyfelem, aki a munkaerőpiacon nem számított fiatalnak. Komoly
raktári vezetői tapasztalata volt, és valamennyire a számítógéphez is értett,
viszont nyelvet nem beszélt. 15 évig dolgozott egy munkahelyen, ami aztán
megszűnt. Először élvezte, hogy otthon lehet és kipróbálhatja a hobbijait, intézheti
a családi dolgait. Aztán kezdte felélni a tartalékait, elkezdett állást
keresni, de nem talált. Részt vett nálunk egy tréningen. Nagyon aktív és lelkes
volt, de azon nem tudott átlendülni, hogy pozitívan mutassa be magát. Régen őt
hívták a munkahelyekre és nem az volt, hogy neki kellett „kilincselnie, meg
fényezni magát” – ezt a szót használta. Végül belátta, hogy nem fog másképp
menni és pl. gyakorolni kell a tükörnél, - bármilyen hülyén hangzik. Később behívták
egy raktárvezetői állásinterjúra, ahol videón kapcsolták a vidéki telephelyről
a vezetőket és nem kapott tőle szívszélhűdést! Fel is vették. Szóval idősebb
korban is lehet eredményt elérni, főleg, ha elhiszi magáról, hogy működhet.
Ezt üzened tehát az álláskeresőknek?
Igen,
bízni kell magukban és azt megfelelően kell közvetíteni, ill. nagyon jól meg
kell határozni a célállást.
Tökéletes végszó.
Köszönjük!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése