Personal branding
Mi a „personal branding”?
Az utóbbi évtizedben a
szakma sokat foglalkozik a personal branding, avagy a személyes márka
fogalmával.
Régebben inkább
hírességekhez (pl. színészek, politikusok) volt köthető, manapság azonban - az
infokommunikációs fejlődés és a közösségi média hatására – a mindennapi
emberekre is egyre jellemzőbb, hogy „kifelé élnek”:
A személyes márka tana
tulajdonképpen azt hirdeti, hogy nem mindegy mit és hogyan mutatunk meg
önmagunkból. Érdemes végiggondolnunk és tudatosan építkeznünk, mert ezáltal
befolyásolhatjuk a lehetőségeinket.
Annak,
hogy egy értékes és értékálló személyes márkát építsünk, két alapfeltétele van.
Az egyik, hogy a márka és a mögötte megbújó személyiség között összhang legyen.
A másik pedig az, hogy a személyes értékajánlat megfogalmazásánál a
marketingszempontok is érvényesüljenek, vagyis: a személyes márka feleljen meg
a célcsoport-igényeknek és legyen más, mint a versenytársaké.
László Mónika, a
personalbranding.blog.hu szerzője az alábbi kérdésekkel határozza meg, hogyan
kell személyes márkát alkotni:
1. Mi a célod?
A személyes
márkaépítés azt szolgálja, hogy a karrierünk szempontjából fontos emberek
megismerjék professzionális képességeinket, illetve szakmai életünket
meghatározó személyes tulajdonságainkat – pont azok az emberek és pont azokat a
tulajdonságainkat, melyek szakmai céljaink megvalósításához szükségesek. Tehát,
a folyamat valamilyen szakmai cél elérését szolgálja. Például, hogy te legyél
egy terület kikerülhetetlen szakértője.
2. Kell egy kis önismeret
Gyakran elhangzik, hogy a
személyes márkát “ki kell találni”, pedig sokkal inkább “megtalálni” kell. Énmárkánk
akkor lesz erős, ha tényleg bennünket reprezentál, első lépésként tehát saját
tulajdonságaink felmérésére van szükség. Fontos, hogy ne pusztán szakmai, hanem
személyes jellemzőinket is összegyűjtsük. Ez lesz az az alap, amire építkezünk.
3. Kihez beszélsz?
A közönség megismerése
hozzásegít minket ahhoz, hogy hol, milyen felületen érdemes kommunikálnunk, tevékenységünkből,
személyiségünkből mi lehet érdekes a számukra.
Ha nincsenek adataid - vagy nem
vagy a számok nem a barátaid -, akkor az ideális ügyfél képét is megalkothatod.
4. A versenytársak
Konkurenciának az
tekinthető, aki hasonló terméket, tudást, szolgáltatást nyújt, és hasonló a
célcsoportja, mint neked. Tőlük kell megkülönböztetned magad.
5. Miben vagy más?
Egy erős márka hiteles, azonnal
felismerhető, azonosítható. Nincs ez másképp az erős énmárkák esetében sem. A
kérdés az, hogyan
különbözteted meg magad? Mi az, amiről ismerjenek? Miért
pont téged válasszanak?
6. Stratégia
Az énmárkázás
ugyanis nem más, mint az a folyamat, melyben a legfontosabb szakmai és személyes
tulajdonságainkat, értékeinket tudatosan és következetesen kommunikáljuk, mások
számára is láthatóvá tesszük. A következetesség elengedhetetlen, ezért érdemes
legalább egy alapstratégiát összerakni.
Ehhez az alábbi
kérdéseket érdemes megválaszolni: Milyen témáid, üzeneteid vannak? Milyen
eszközöket használsz? Hol és hogyan éred el a
közönséged? Hetente mennyi időt szánsz az énmárkád építésére? És persze azt is
érdemes megvizsgálnod, hogy egyáltalán honnan
indulsz.
7. Bemutatkozás
Bemutatkozni mindenki tud, de
jól bemutatkozni annál kevesebben. Pedig az első
benyomás, az első 60 (vagy éppen 30) másodperc sokat számít. (lásd. 2. hírlevél – a szerk.) Ráadásul egy megfelelő bemutatkozás,
akár egy jó beszélgetést is elindíthat vagy akár egy új munkakapcsolat
lehetőségét is jelentheti.
8. A történeteid
A történetek személyessé
és szerethetővé teszik márkánkat, befogadhatóvá alakítják a száraz tényeket,
érzelmeket mozgatnak meg, azonosulásra késztetnek, továbbá emlékezetessé és
megjegyezhetővé tesznek minket
9. Online bázis
Az első benyomás a
legfontosabb, azon később nehéz változtatni, hangzik a régi mondás. Manapság
azonban ezt egyre inkább felváltja a “nulladik” benyomás, azaz a neten
található infók alapján rólunk kialakuló kép. Ez lehet pusztán egy elektronikus
névjegykártyaként funkcionáló oldal, egy blog vagy akár csak egy hivatalos
profil valamelyik közösségi oldalon.
(Forrás: http://personalbranding.blog.hu/2017/03/01/10_dolog_amire_az_enmarka
)
Hogyan használható a „personal branding” a hátrányos helyzetű
ügyfelekkel végzett munkában?
Elsőre talán azt
gondolnánk, hogy azok számára akik, alacsony iskolai végzettségűek, szegények,
többgenerációs munkanélküliek, egészségkárosodottak, időskorúak,
szenvedélybetegek, stb. szociális hátrányokkal küzdenek, az énmárka építéssel
kapcsolatos tanácsok és trükkök csak megfoghatatlan lufik.
Azonban az, hogy ez
ténylegesen így van-e, kizárólag rajtunk: szociális területen tevékenykedő
álláskeresési tanácsadókon múlik.
Ha jobban megvizsgáljuk a
személyes márka tudományát, láthatjuk, hogy sok olyan elemet tartalmaz, amelyet
átkonvertálva hasznosítani tudunk, vagy esetleg már most is alkalmazunk a
mindennapok során.
A munkavállalási
tanácsadás egyik lényeges eleme a cél(állás)
meghatározása. Gyakori jelenség, hogy az ügyfelek a rengeteg csalódás, kudarc
és kiszolgáltatottság következtében már nem mernek álmodni, se nagyot, se
kicsit. Ilyenkor tudatosítani kell bennük, hogy a „mindegy, csak valami munka
legyen és adjanak érte pénzt” hozzáállás valójában vaktában lövöldözés, azaz
eredménytelen.
Ezután következhet a cél
kitűzésének támogatása.
Érdemes körüljárni, hogy
az ügyfél milyen történeteket hordoz, milyen tapasztalatokkal, tudásokkal,
készségekkel rendelkezik, milyen érdeklődési körei vannak, mi a fontos számára
(milyen értékek befolyásolják).
Aki a túlélésért küzd,
jellemzően nem szokott ilyesmiken tűnődni. Általában nem is érti, hogy miért
kéne. Ő azért jött, hogy a megélhetését valaki megoldja helyette. Neki nem
megy, ő már fáradt. Szóval hagyják is inkább békén, ha lehet.
Ezeken az ellenálláson a
tanácsadónak keresztül kell nyúlnia. Van amikor simogatással, van amikor
ütésekkel. Azonban ha sikerül idáig eljutni, akkor az garantáltan magával hozza
az ügyfél önismeretének fejlődését
is.
Mivel munkavállalási
tanácsadásról van szó és nem mélylélektani terápiáról, ajánlott az erősségekre,
a megküzdésekre koncentrálni, kicsit direkt hurráoptimistán tükrözni, ezáltal
fokozva az ügyfél saját kompetencia érzetét.
Ugyanakkor fontos, hogy a
realitás talaján maradjunk. A valós problémákkal, hiányokkal, akadályokkal
foglalkozni kell!
A környezeti tényezők
elemzése legalább annyira fontos része az együttműködésnek, mint az ügyfél
belső mozgatórugóinak lendületbe hozása.
A megoldások elősegítése
érdekében szükség lehet további szakemberek bevonására (pl. adósságkezelő,
családsegítő, pszichológus)
A következő lépés az ütemezés (stratégia) kidolgozása, rövid-, közép- és hosszú távú
vonatkozásban, konkrét lépésekre bontva.
Pl. álláskeresési portfolió elkészítése, korszerű
álláskeresési technikákkal kapcsolatos tudnivalók, állásinterjúra való
felkészülülés, bemutatkozás.
A nehéz sorsú ügyfelek esetében még fokozottabban szükséges
figyelmet fordítani az online jelenlét kultúrájára. Sokan csak nemrég,
okos-telefonon kezdték el használni a közösségi médiát, másoknak még teljesen
ismeretlen a számítógép- és internethasználat világa, ezért mindenképpen
beszélni kell olyan témákról, hogy
1.
a mai világban miért
megkerülhetetlen ezeknek az eszközöknek a használata?
2.
milyen névvel érdemes e-mail
címet létrehozni?
3.
milyen profilképet
ajánlott beállítani?
4.
hogyan lehet beállítani a
megosztott tartalmak nyilvánosságát?
stb.
Olyan emberekkel dolgozunk, akik valamilyen szempontból
hátránnyal indulnak a munkaerőpiacon. Abban segítjük őket, hogy ezeket leküzdjék.
A mi felelősségünk (is), hogy ne a tegnaphoz zárkóztassuk
fel őket, hanem a mához és holnaphoz. Megkerülhetetlen tehát, hogy mi magunk is
folyamatosan fejlődjünk, haladjuk a korral.
(Gina)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése