Dönt, és?!



A bejegyzés megtörtént események alapján készült. Reméljük lelkesítően hat majd rátok. :)



D. egy 19 éves srác, érettségi előtt áll és mint ilyenkor egy kicsit mindenki:
ő is bizonytalan volt abban, hogy milyen irányban tanuljon tovább. Ezért jelentkezett hozzánk pályaorientációs tanácsadásra.

Ilyenkor az első lépés az, hogy megismerkedünk és feltérképezzük: mik azok az érdeklődési körök, tudások, készségek, amikből később meg tudjuk határozni a lehetséges utakat.

D. 8 évig versenyszerűen űzött egy küzdősportot, de ezt 1 évvel ezelőtt abba hagyta. Továbbra is rendszeresen sportol (heti 4-5x), viszont úgy érezte, hogy a jövőben ezt szeretné inkább hobbitevékenységként, mint foglalkozásként gyakorolni.
Általában véve nagyon érdekli az egészséges életmód, étkezés.

Könnyen tanul. Szereti a nyelveket, főleg az angolt, emellett érdeklik a természettudományok.

Feladattudatos, elfogadja az irányítást, ugyanakkor tud önfejű is lenni.
Mindig maximalizmusra törekszik, de nem szorong túlságosan akkor sem, ha hibát követ el. Egyszerűen csak megpróbálja újra. És újra. Amíg nem sikerül.
Közvetlen, kommunikatív, nyitott személyiség. Van önbizalma, tisztában van a pozitív tulajdonságaival.

Kiegyensúlyozott kapcsolatrendszer öleli körül. A szüleivel 90%-ban meg tudja osztani az őt foglalkoztató kérdéseket. Emellett természetesen vannak barátai is - nem túl sok, de azok közeliek.
Nagyon fontos számára, hogy több, mint egy éve együtt van a barátnőjével és a jövőt is vele képzeli el.

D. tehát egyaránt rendelkezik belső és külső erőforrásokkal.
Érdemes körüljárni az érem másik oldalát is: van-e valamilyen akadály, vagy visszahúzó tényező?

Komolyabb pofon az élettől utoljára 3 éve érte: ekkor hunyt el a nagymamája, akivel közeli kapcsolata volt. Már feldolgozta, azóta kiegyensúlyozottnak érzi magát.

Nehezítő körülmény lehet azonban, hogy a családja szűkösebb anyagi körülmények között él. (Viszont mindent megtesznek azért, hogy D-nek ebből ne származzon hátránya.)

Ránéztünk arra, hogy milyen saját elképzelései, körvonalazódó képei vannak a leendő munkájáról.
Az biztos, hogy izgalmas valamit szeretne, olyat, ami érzelmileg megmozdítja.
Érdekli a vendéglátás, valamikor szívesen nyitna egy saját éttermet– ezzel kapcsolatban volt egy álma is, ami nagy hatással volt rá. Rövid ideig dolgozott pultosként, ami pozitív élmény volt számára.
Gondolt arra is, hogy tanulhatna tovább logisztikai vonalon. A szervezés, mint tevékenységi kör vonzó számára. Illetve az édesapja szintén ezen a területen dolgozott.
Ötlet szintjén felmerült a személyi edzőség, a dietetika, illetve a tanítás gondolata (a legutóbbiban az érték átadás tetszett meg neki), de ezeket elvetette.

Rövid- és hosszú távon is opció lehet a külföldi munkavállalás. Ez egyfajta próbatételt, a helytállás tapasztalatát, valamint a felnőtt, független életet jelentené D. számára.

Kérdés lehet, hogy kié a döntés, vannak-e befolyásoló tényezők?
Jelen esetben a szülők egyértelműen szeretnék, ha felsőfokon folytatná a tanulmányait, de D. (ekkor még) bizonytalan. D. általában szereti alaposan végiggondolni a lehetőségeket és aztán választani.

Házi feladatként a következő témák feldolgozását kapta:

’1. Határozd meg, hogy mik a lehetséges irányok – eddig a vendéglátás (saját hely nyitása), logisztika és külföld merültek fel, de ha eszedbe jut valami új, azt is nézd meg!
A tanári pályát, a dietetikát és az edzősködést elvetettük, de ha közben mégis húz a szíved valamelyik felé, akkor érdemes újra rágni magadban.

Minden lehetséges úttal kapcsolatban vizsgáld meg a következő kérdéseket.
Nem baj ha nincs mindegyikre válasz, de agyalj rajta, foglalkozz vele.

Az adott terület milyen előnyökkel és hátrányokkal kecsegtet a közeli, ill. a távoli jövőben. Mik a reményeid? Mik a félelmeid?
Milyen lépések megtétele szükséges az adott cél eléréséhez?
Milyen erőforrásokkal rendelkezel? (készségek, tehetségek, kompetenciák, tudások)
Milyen külső támogató tényezőkre tudsz támaszkodni?
Vannak-e olyan tulajdonságaid, jellemzőid, amik nem annyira szerencsések az adott témában?
Mik a külső nehézségek, akadályok?

Mint ahogy mondtam, rád bízom, miként dolgozod fel. Írhatsz kézzel, gépen, rajzolhatsz, akármi. A lényeg, hogy foglalkozz a témákkal és a végére összeálljon egy kép, amire rá tudsz nézni egyben és ami majd eredményez valamiféle hatást, benyomást.

2. Próbáld meg elképzelni, hogy milyen az álom munkahely. Szedd össze, hogy milyen jellemzői vannak. (Ezekről is beszéltünk: pl. értelmes, élvezetes feladatok; jófej kollégák; vezető vs. főnök ügy; stb.)
Mik azok a feltételek, amiknek mindenáron meg kell valósulniuk? Mik azok, amiket el tudsz engedni?’

A munkavállalásban az egzisztenciális biztonság, valamint az érdekes és értelmes tevékenységi kör a legjelentősebb. Örömet okoz számára, ha olyan területről van szó, ahol használhatja a nyelvtudását.
Vonzónak tartja, ha van kötelező öltözet – mindegy, hogy egyenruha vagy öltöny.
Fontosak a normális munkafeltételek, valamint a kollégák is, de ezeket el tudja engedni, ha a fenti feltételek teljesülnek.

Bejött két új irány a korábban megfogalmazottakhoz képest:  az egyik a katonai pálya – ez D-t érzelmileg megmozdította; viszont a barátnője pacifista és nincs jó véleménnyel erről a szakmáról. D. úgy gondolja, hogy mivel ők mindent meg tudnak beszélni egymással, így ebből nem lesz komoly konfliktus.
A másik lehetőséget az édesanyja találta ki: ez a sport- rekreáció szak – amit D. kevésbé tudott hova tenni, mert nem látta, hogy milyen későbbi elhelyezkedési lehetőségeket nyújt számára. (Ezért erről kapott részletesebb információt.)

Azáltal, hogy foglalkozott a témával, rájött, hogy nincs vesztenivalója, mindenképpen jelentkezik egyetemre!
Megszületett a döntés.
A találkozónkon még úgy érezte, hogy első helyre a katona sulit fogja beírni, a többi szak pontos meghatározására és sorrendjére még adott magának időt.
Röviden foglalkoztunk azzal a témával, hogy a makacssága és önfejűsége miként fog megjelenni ezen a terepen.
Beszéltünk arról is, hogy az előnyök, hátrányok, teendők, stb. latolgatós módszer más helyzetek értékelésénél szintén használható.

Mielőtt lezártuk az együttműködést megnéztük, hogy mik a konkrét, következő lépések a célja eléréséhez (jelentkezési lapok kitöltése, nyelvvizsgára jelentkezés).
A családsegítő javaslatára ajánlottam egy helyi alapítványnál való pályázati lehetőséget a vizsga költségeinek megtérítésére – ezáltal is csökkentve az esetlegesen felmerülő akadályokat.

*
Miután megírtam a bejegyzést, elküldtem levélben D-nek, hogy mit szól hozzá.
Kiderült, hogy azóta tovább formálódott benne a történet: arra jutott ugyanis, hogy jobban megvizsgálva a témát a sport- és rekreációszervező, egészségfejlesztő szakkal tud a leginkább azonosulni.
Emellett szól az az érv is, hogy így nem keletkezik fizikai távolság közte és a szerettei között, hanem a városban maradhat.

„Minden ami van, lehetett volna másképp. Miért ne? Minden útelágazásnál mehetek jobbra is, balra is. […] Nincs rossz döntés. De újra és újra kell dönteni, mindig csak előre haladunk.”
/Feldmár András/

Egyedül nem megy? Szeretnél valakivel együtt gondolkodni, hogy merre tovább?
Jelentkezz nálunk!

Gina
Állás-les

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések